HTML

The Mars Volta

The Mars Volta

Progressive / Rock / Experimental

Utolsó kommentek

Címkék

at the drive in (2) beszarszbazdmeg (4) bootleg (9) cedric (7) élő (12) ep (2) feldolgozás (3) interjú (11) jam (3) koncert (58) letöltés (21) live (3) lp (4) omar (29) tbig (14) témázó (2) the mars volta (2) tv (6) újság (5) vélemény (4) videó (21) zechs marquise (7) Címkefelhő

rodriguezlopezproductions.com

Nincs megjeleníthető elem

2010.03.01. 21:19 atika85

Ultimate Guitar - Omar interjú

Szergeinek köszönhetően magyarul a két hete megjelent Ultimate Guitar interjú.

Ultimate Guitar:     A stúdiót valamiféle laboratóriumnak tekinted, ahol levezényelheted a zenei kísérleteket. Ezt figyelembe véve azok a zenei ötletek, amik végül a Mars Volta felvételeken megjelennek, ebből a stúdiókörnyezetből származnak, vagy inkább a színpadi improvizációhoz köthetők?

Omar Rodriguez-Lopez:     Semmit sem veszünk be jammelésből és a színpadon is igen kevés improvizáció történik. Ez egy nagyon komoly tévedés a zenekarral kapcsolatban. Igazából, amit a színpadon a rajongók improvizációnak vélnek, vagy jammelésnek, általában valami új anyag próbája vagy meghallgatása. Ha ezeket a dalokat játszanánk minden este, nagyon hamar beleunnánk, szóval inkább új anyagot adok a zenekarnak. Azt mondom „akkor most innen kivesszük ezt a szakaszt és helyette ezt a részt fogjuk játszani” ez lehet valami, amit egy héttel ezelőtt mutattam nekik, vagy öt perccel kezdés előtt. Ebből a szempontból nézve ez a próbának egy módja, és a színpadon eltöltött idő is hasznossá válik. A stúdiót tekintve, az inkább egy másik hangszer, ami semmiben sem másabb, mint mondjuk egy pedál, egy zenész, vagy egy új gitár. Szóval, a kérdésedre válaszolva, hogy a stúdiót hangszernek tekintjük-e, a válasz igen. Rengeteg ötlet születik egyszerűen csak abból, hogy hatalmas mennyiségű hangszer van a rendelkezésedre bocsátva.

Ultimate Guitar:     A 2003-as Mars Volta albumon, a De-loused int he Comatorium-on a produceri munkát közösen végeztétek Rick Rubinnal, majd magad is jegyeztél további sikeres Mars Volta lemezeket. Mit tanultál Rick-től amit most is alkalmazol a saját produceri munkád során?

Omar Rodriguez-Lopez: Két nagyon fontos dolgot tanultam tőle.  Amikor készítettük az albumot, ő mutatta meg nekem, hogy minden problémának- legyen bármekkora is- van megoldása. Hajlamos voltam nagyon kiborulni dolgokon, de ő nagyon Zen típusú személyiség és ő láttatta meg, hogy az egész folyamat milyen egyszerű is valójában, ha leválasztod róla azokat a dolgokat, amiken fennakadtál. Másodsorban megmutatott nekem olyan dolgokat, amiket nem akartam megcsinálni. Elvitt egy olyan irányba, amerre voltaképpen nem akartam menni. Tehát vele dolgozva azt láttam, amit nem akartam. Ez elég fontos a dolgok megértéséhez. Ráadásul Rick nem tekinti a stúdiót hangszernek egyáltalán. Számára az egy hely, ahol befejezünk dolgokat, mint afféle utolsó lépcsője a folyamatnak. Rick számára ez egy hely, ahová bemész, megcsinálod a dolgod, és kijössz. Nagyon tervszerű így az egész. Bemész, elkészíted a felvételt, és kész.

Ultimate Guitar: Beszéljünk a felszerelésről. Miket használsz stúdióban?

Omar Rodriguez-Lopez: Egy pár Supro erősítőt, egy Harmony kombót, amit majdnem minden felvételnél használtam eddig, egy pár „butik” erősítőt amiknek most nem igazán emlékszem a nevére. (a butik erősítők hangszerészek által kézzel készített cuccok, a legjobb összeállítások, kizárólag a legjobb minőségű alkatrészekből, egyéni kívánságoknak megfelelően is készítik őket – a ford. megj.)
Van még egy Vox AC-30-asom és egy apró Orange kombóm. Gitárt tekintve leginkább a saját speciális Ibanezemet használom. Rengeteg gitárom van, de nem azért van sok, mert hangszerbuzi vagyok, vagy valami gyűjtő, hanem inkább valami olyasmi, hogy egy kutya, ha éhezik, utána mindig sokkal többet eszik, mint amennyit képes valójában. Balkezes vagyok, és igazából míg felnőttem, sosem volt normális gitárom. Állandóan fel kellett cserélni a húrozást amitől nagyon hamar elhangolódtak. Szóval, amikor elkezdett kicsit több pénzem lenni és láttam valahol egy balkezes gitárt, megvettem. Aztán az Ibanez bejött a képbe, és elkezdtek gitárokat csinálni nekem, szóval nem kellett tovább aggodalmaskodnom a hangolás miatt, merthogy lett egy saját dörgő hangú balkezes gitárom.



Ultimate Guitar: Ténylegesen hány gitár van a gyűjteményedben?

Omar Rodriguez-Lopez: Körülbelül 30 gitárom van. Régi Les Paulok, régi Mustangok, régi Gibson SG-k, tulajdonképpen minden, amire ráakadtam, mert a balkezes gitárok nagyon ritkák. Ha jobb kezes vagy, nagyon kényelmes helyzetben vagy, mert bárhol a világon bemész egy hangszerboltba, tudsz magadnak venni akármit, viszont ha balkezes vagy, akkor azzal kell beérned ami éppen van.

Ultimate Guitar: Számtalan effektpedál tartozik a felszerelésedhez. Folyamatosan kutatod az új effekteket és hangzásokat?

Omar Rodriguez-Lopez: Igen, abszolút, de a hangzás, amit keresek, természetesen állandóan változik. Kezdetben nagyon sokáig a leginkább „alkalmatlan” hangot kerestem, azt ami a legkevésbé emlékeztet a gitárra. Számomra ezek lettek később a legfinomabb hangok. Az olyan dolgokat, hogy a gitár hangjának tónusát változtatod csupán azzal, hogy egyik pedálról a másikra kötöd, nem is mindig veszik észre a közönségben, vagy nem törődnek vele. Nekem viszont nagyon szórakoztató hallani a különbséget mondjuk két flanger pedál között.

Ultimate Guitar: Az, hogy ennyi effektpedál birtokában vagy új dolgokra inspirál?

Omar Rodriguez-Lopez: Néha, de legtöbbször a dalok befejező fázisát inspirálják maguk a pedálok. A dalok maguk az emberi lét élményének a közvetlen megtestesülései. Megélni és megtapasztalni az életet teljesen olyan, mint szerelmesnek lenni majd látni, ahogy véget ér a szerelem, beszélgetni, vagy szarni, vagy akármi…..a legegyszerűbb földi dolgoktól a legmagasabb szintűekig. Ez mind-mind hatás, ami hangként testesülhet meg, ami pedig dalként fejeződik ki. Ezeknek a daloknak a befejezése a legjobb rész az egészben. Itt válik igazán játszótérré, itt válik igazán filmmé az egész. A pedálok egészen más irányból folynak bele a dalokba, különösen, ha találsz egy igazán klassz hangzást egy bizonyos szekciónak, amire igazán nem is gondoltál, amikor annak a bizonyos szekciónak a zenéjét írtad a dalhoz még az elején.

Ultimate Guitar: Hogyan változik a stúdiófelállás élő környezetben?

Omar Rodriguez-Lopez: Élőben leginkább a régi nagyokra támaszkodom. Olyan pedálokra mint az Electro-Harmonix Memory Man, az MXR Phaser, a Moogerfooger Ring Modulator. Ezek a pedálok nagyon strapabíróak, tűrik a turnézást. Otthon leginkább az egyedi „butik” pedálok érdekelnek,
(„butik” pedál – ugyanaz, mint a fent említett „butik” gitárok- a ford. megj.), azok a fajták, amiken látszik, hogy az emberek nagyon sok időt és szeretet szenteltek nekik. És újra előjönnek azok a dolgok, amikre az emberek nagy többsége nem igazán figyel... De ez már nem tartozik a tárgyhoz, ez inkább arról szól, hogy mi az, amit csinálsz és milyen az a buborék amiben élsz, amikor alkotsz.

Ultimate Guitar: Gitárjátékot tekintve a legnagyobb hősöd egy puerto rico-i cuatro művész, Yomo Toro.

Omar Rodriguez-Lopez: Igen, mert számomra a családom után a kultúrám, és a közvetlen környezetem a második legnagyobb befolyásoló tényező. Én, mint puerto rico-i egy nagyon zenei alapú kultúrából származom, aminek a középpontjában a „son montuno” jellegű zenék állnak, amit leginkább salsaként ismernek. (a „son montuno” a kubai típusú zenék egy szűkebb csoportja, jellemző rá az európai zenei hagyományok és az afrikai ritmika erős fúziója – a ford. megj.)
Ez a típusú zene a kultúráról énekel és a kultúra maga is a zenéről szól. Amikor felnőttem, ez vett körbe, ők voltak a hőseim. Az olyanok, mint Héctor Lavoe voltak a táplálék a fantáziám számára. Ezek az emberek folyamatosan formálják a zenei tudatomat, sokszor anélkül, hogy egyáltalán észrevenném. Az igazi nagy hatás számomra a zongorista Charlie Palmieri és Larry Harlow voltak. Mindig szerettem volna zongorista lenni, de a gitárnál maradtam, mert Yomo Toroban az volt a nagy dolog, hogy ő is balkezes volt.

Ultimate Guitar: A Red Hot Chili Peppers korábbi gitárosa John Frusciante rendszeresen szerepel Mars Volta albumokon. Milyen volt John szerepe a zenei látásmódod és a gitárosként való fejlődésed szempontjából?

Omar Rodriguez-Lopez: John felelős a zenészként való elvárásaim és mércém emeléséért, és a zenéim végrehajtásáért.
Ő láttatta meg velem azt, hogy vannak hozzá hasonló zenészek, akik minden tekintetben teljes, kiforrott zenészek. John technikailag nagyon tapasztalt. Ismer minden intervallumot, tudja, hogy mit játszol, és miért, de ő nem csak ennyi. Ugyanígy megvan benne az érzelmi aspektus is. Sok zenész leragad az intellektuális tartományban, vagy leragadnak egyfajta szexuális tartományban, és persze ott vannak azok a zenészek, akik teljes test és lélek, nem csak a fej vagy a szív. John test és lélek.
A zenét mint teljes aspektust érti. Amit ő tesz velem, az felszabadít, mert  odamehetek hozzá az igen különböző irányból történő meglátásaimmal, amik igazából az én erősen lehatárolt érzelmi tartományomból fakadnak, megmutathatok neki valamit és ő, az ő megérzéseivel és profizmusával percek alatt képes befejezni a dolgokat. Ráadásul igen türelmetlen vagyok és emiatt nagy szükségem van a hozzá hasonló zenészekre. És meg kell mondjam, a legfontosabb az a köztünk lévő személyes kapcsolat, az a mély barátság ami abból indult ki, hogy mind a ketten rajongói vagyunk Luis Bunuel és Werner Herzog filmjeinek, ami tudod, olyan dolog amit más emberek nem igazán szoktak kedvelni. Szóval a legfontosabb, hogy megért engem mint embert.

Ultimate Guitar: A Mars Voltától eltekintve érzed belső kényszerét annak, hogy mint zenész termékeny légy és folyamatosan fellépj a különböző együtteseiddel?

Omar Rodriguez-Lopez: Ez egy olyan dolog, ami az én vágyaimtól függően vagy azoktól függetlenül, de megtörténik. Olyasmi, amit leginkább az elme belső dialógusához tudnék hasonlítani. Egyszerűen nincs felette hatalmunk. Felébredünk és az agyunk járni kezd, és folyamatosan megy függetlenül attól, hogy odafigyelünk-e. A buddhisták számára az egyik fő cél, hogy ezt a belső monológot elhalkítsák, és egész életükben keményen dolgoznak azon, hogy ezt a pillanatot elérjék. Szóval, amikor dalokat veszünk fel és dolgozunk valamin, mindig azt mondom, ebben semmi különös nincs, ugyanolyan egyszerű, mint vödröt rakni egy csöpögő csap alá, már ha érted mire gondolok.

Ultimate Guitar: Végezetül, mit tartogat a 2010-es év a Mars Volta számára?

Omar Rodriguez-Lopez: A jelenlegi turné lesz az utolsó erre az időszakra, legkésőbb év végéig, amikor is újra összeszedem a zenekart. De most szabadságot fogok adni mindenkinek, és valószínűleg elkészítek egy-két felvételt.
 

9 komment

Címkék: interjú magyarul


süti beállítások módosítása